سیدجواد صبا 

نام پدر: سید خلیل الله

تاریخ تولد: 1345/7/1

محل تولد: فردوس

تاریخ شهادت: 1364/11/21

محل شهادت: بوارین

محل دفن: فردوس

یگان اعزام کننده: بسیج


فیلم


زندگی نامه :

سلام خدا بر تمامی رزمندگان و عزیزان جبهه های نبرد حق علیه باطل و سلام بر تمامی شهدا , مفقودین , اسراء ,آزادگان راه حق وحقیقت و سلام بی پایان برتو ای مفقود الاثر سید جواد صبا ای کسی که همواره بیاد حق تعالی همیشه در راه او وخط و مشی که ازپیامبران وامامان او مشخص کرده اند حرکت میکرد ویک دم از یادحق در راه حق غافل نمیشدی و سلام و صلوات برتو ای دانشجو پیرو خط امام تو از راه امامت که همواره راه حسین بن علی(ع)سالار و سرور شهیدان کربلا و اسلام بود اطاعت و پیروی میکردی براستی تو لایق اینهمه ایثار و اخلاص و از خود گذشتی بودی.
مفقود الاثر جواد صبا در سال ۱۳۴۵در شهرستان فردوس ودر خانواده مذهبی و متهد به اسلام و ائمه اطهار چشم به جهان گشود به لحاظ علاقه وافری که خانواده اش به امامان و معصومین داشتند نامش را سید جواد گذاشتند او در این خانواده مومن رشد نمود هنوز دو سال از عمرش نگذشته بود که زلزله سال۱۳۴۷خانه و گاشانه گرم وصمیمی اش را در هم کوبید و او از همان ابتدا در سختی وآوارگی بزرگ شد وی در سن ۶سالگی روانه دبستان شد ودوران ایتدایی را با کیفیت کامل سپری کرد وی از همان کودکی علاقه زیادی به قران نماز و روزه داشت او با صوت و لحن زیبایی قران مجید را تلاوت می نمود و هرگز از قران جدا و فراموش نمیکرد. در دوران ابتدایی با فقر مالی زندگی خود را سپری می کرد هنوز در دوره ابتدایی بود که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام رضوان ا… تعالی علیه به پیروزی رسید و از همان ابتدا با وجود سن کمی که داشت در تمام راهپیمایی ها شرکت می نمود و برضد شاه بود و بر دیوارکوچه و خیابان ها شعار های ضد شاه می نوشت همیشه در مساجد وهیأت مذهبی شرکت میکرد تا اینکه انقلاب بطور کامل به پیروزی رسید او روانه راهنمایی شد این دوره را نیز با موفقیت به پایان رساند و از این بابت بسیار رنج میبرد ولی باز هم از فعالیت دست بر نمی داشت با با کمک رسانی وجمع آوری هدایای مردمی و شرکت در مراسم عبادی سیاسی به وظیفه شرعی خود عمل میکرد تا اینکه در سال دوم دبیرستان در سال ۱۳۶۲از طریق بسیج برای فرا گرفتن آموزش نظامی به شهر کاشمر اعزام شد و به مدت دو ماه با فنون نظامی و جنگی آشنا شد و آموزش را فرا گرفت و پس از گذراندن این دوره روانه جبهه حق علیه باطل شد و برای مدت ۳ماه در منطقه عملیاتی ایلام غرب مشغول به خدمت و جانباز شد و در عملیات والفجر۳شرکت کرد او همراه با دیگر دوستان همرزمش از جمله شهید جواد ناظری و شهید سید حسن میرضوی در حمله شرکت کرد و با جان فشانی و فداکاری تمام در حین عملیات از ناحیه دست راست مجروح شد و به مدت سه الی چهار ماه در بیمارستان بستری شد و با تمام ناراحتی هایی که داشت حتی برای لحظه ای یاد جبهه را فراموش نمیکرد و همیشه بیاد دیگر همرزمانش بود بعد از بهبودی به تحصیل خودش ادامه داد و دوره دبیرستان را با موفقیت تمام به پایان رساند و بعد از شرکت در کنکور سراسری ۶۳-۶۴و قبولی در کنکور روانه تربیت معلم شهید مفتح فردوس شد و با وجود علاقه زیادی که به تحصیل داشت ولی باز هم در آن موقعیت حساس شرکت در جبهه را از تمام مراحل دیگر مهم تر میدانست و هنوز در پیش دوره تربیت معلم شرکت نکرده بود که برای بار دوم همراه دیگر همکلاسیانش بطور داوطلبانه به جبهه عازم شد (۶۴)او به همراه ۱۲۰۰ نفر دیگر از دانشجویان عازم جبهه های حق علیه باطل شد و با شرکت در عملیات والفجر ۸ همراه دیگر همرزمانش از جمله مفقود الاثر علی رحیمی و حسین ایمانی مفقود میشود و تاکنون که بیش از هفت سال میگذرد از او و دیگر همرزمانش هیچ گونه خبری بدست خانواده صبور و با ایمانش نرسیده او واقعا اخلاص و ایمان کامل در راه حق قدم برمیداشت و همیشه به فکر مسلمین و مستضعفین بود و هیچ وقت از راه حق و اسلام غافل نمیشد و با شرکت در مراسم نماز جمعه و شرکت در دعا های توسل و کمیل واقعا این ایمان و اخلاص اوبین تمام فامیل و خانواده زبان زد بود و نیز دارای اخلاق خوب و پسندیده بود و با پدر مادرش بسیار مهربان و صمیمی بود و خانواده اش بسیار از او راضی و خشنود بودند او واقعا در آرزوی شهادت بسر میبرد و همیشه ورد زبانش این بود.



متن وصیت نامه دانشجوی شهید سید جواد صبا

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدا... ، السلام علیک یا انصار اباعبدا... ، السلام علیک یا انصار خمینی روح ا...
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل ا... امواتاً بل احیاء عندربهم یرزقون :گمان مبرید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مردگانند بلکه آنها زنده‌اند و در نزد پروردگار خود روزی می‌خورند .
با درود و سلام بر منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و نائب برحقش امام خمینی بت شکن قرن ،این قلب طپنده امت اسلامی و با درود و سلام بر سالار شهیدان حسین بن علی که با نثار خون خود درخت خشکیده اسلام  را آبیاری نمود و سلام و درود به روان پاک شهیدان از صدر اسلام تاکنون از آدم تا خاتم و از خاتم تا پهنه قیامت ،سخنم را آغاز می‌کنم . هم اکنون که دارم روانه جبهه حق علیه باطل می‌شوم و در راه معبودم ا... قدم به صحنه پیکار می‌گذارم و در راه او (ا...) جان خودرا فدای اسلام و امام می‌کنم لازم دانستم چند کلمه‌ای به عنوان وصیت و پیام خدمت امت حذب ا... ارسال دارم . هر چند که من کوچکتر از آنم که بتوانم خدمت این امت قهرمان و بزرگ پیام دهم . اولین کلامم به عنوان وصیت ،جزء وحدت امت حزب ا... نیست . چون وحدت و اتحاد بین تمام اقشار مختلف مردم است که صفوف مستحکم اسلام را در هم می‌کوبید و خداوند هم می‌فرماید :واعتصموا بحبل ا... جمیعاً و لا تفرقوا ،چنگ به ریسمان خدا بزنید و متفرق نشوید ،بلی امت حزب ا...همه باید در صفوف مستحکم و پایدار در جهت سیر الی ا... قدم برداریم و از تفرقه و جدای بپرهیزیم .
امت حزب ا... ایران بالاخص مردم قهرمان پرور فردوس ،ما راهیان راه حسین (ع) بانثار خون خود در تداوم انقلاب اسلامی می‌کوشیم و جان ناقابل خود را که در برابر عظمت خداوند ناچیز است تقدیم اسلام و قرآن می‌کنیم ،هر کس شربت گوارای شهادت را می‌نوشد معامله ای با خداوند انجام می‌دهد که در این معامله خداوند خریدار و آدمی فروشنده آن است . و این کالا جان آدمی است و چقدر ما در این معامله سود می‌بریم و خداوند چه خریدار خوبی است که در مقابل این جان بی ارزش بهشت برین آخرت را به ما وعده می‌دهد و هر کس دراین راه سهل انگاری کند بدانید که ضرر کرده است و ممکن است چنین موقعیتی پیش نیاید . امت حزب ا... بالاخص خانواده محترم خود را برای تحمل رنجها و مصیبت‌ها و ناکامی ها و ناروائی‌ها آماده سازید این مصیبتها و سختی‌ها زود گذر است و تمام شدنی است ولی به پاداش این جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها به نعمت‌های ابدی و بی پایان خداوندی خواهید رسید . پیامم خدمت دانش‌آموزان این است که سنگر مدرسه را رها نکرده و در پشت جبهه مشت محکمی بر دهان یاوه گویان داخلی بزنند ولی اگر یک موقع جبهه احتیاج داشت با تمام نیرو واز صمیم قلب به جبهه بشتابید ، ای جوانان نکند در رختخواب  ذلت بمیرید که حسین در میدان و علی (ع) در محراب عبادت شهید شد.
و مبادا در حال غفلت و بی تفاوتی بمیرید که علی اکبر حسین  در راه حسین(ع)‌و با هدف شهید شد . ای مادران و ای پدران: مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا دیر استو روز قیامت نمی‌توانید در محضر خدا جواب بدهید . پدران و مادران و برادران و امت قهرمان و شهید پرور فردوس از دعا و استغفار فراموش نکنید . چون دعا تنها حربه‌ای است که ما در مقابل دشمنان داریم . شما مپندارید که ما در جنگ روبرو با دشمن تنها از سلاح استفاده می‌کنیم ،بلکه ایمان داریم و آن دعاهای توسل رزمندگان در سنگرها و نماز شب آنان و فریادهای العفو العفو تمامی شب زنده‌داران است که ما را در جنگ پیروز می‌گرداند چون دعا بهترین تسکین دردهاست همیشه بیاد ا... باشید و در راه او قدم بردارید و نگذارید دشمنان قرآن بین شما و روحانیت متعهد تفرقه و جدای بیندازند که اگر چنین روزی خدای نکرده پیش بیاید




روز بدبختی مسلمانان و و روز جشن ابرقدرتها است . امت حزب ا... در رهبر خود امام خود بیشتر دقیق شوید و سعی کنید عظمت و بزرگی او را در یابید .و صداقت و خلوص خود را حفظ نمائید . اگر فیض عظیم شهادت نصیبم شد کسانی که پیرو
خط سرخ امام امت،خمینی بت شکن نیستند و از ولایت فقیه او پیروی نمی‌کنند و اعتقاد ندارند . برمن نگریند و بر تشیع جنازه من حاضر نشوید ،امت حزب ا... سلام گرم مرا که از اعماق قلبم بر می‌خیزد به امام عزیز برسانید و بگوئید که ای امام تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خونم سنگر قرآن و اسلام عزیز را ترک نخواهم کرد و با معبودم پیمان مستحکمی می‌بندم که در تمام عاشوراها و کربلاها با حسین بن علی همراه باشم . و سنگر او را حقی برای یک لحظه خالی نکنم تا وقتی که پرچم پر افتخار اسلام بر تمام جهان طنین بیفکند و این انقلاب به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل شود انشاءا... .
امت قهرمان از شما می‌خواهم که از امام امت ،خمینی کبیر این نائب بر حق امام زمان (عج)‌دست بر ندارید و امام را تنها نگذارید ،چون این پیر جماران بود که ما را از تاریکی ‌ها و ظلمتها به روشنای و نور واز زشتی‌ها به زیبای‌ها برگرداند و از شما می‌خواهم که برای پیروزی نهائی رزمندگان و طول عمر امام عزیزمان ، این رهبر بیدار و آگاه دعا کنید . و در اینجا چند وصیتی خدمت خانواده محترمم بر روی کاغذ می‌آورم:
1- پدر و مادر بزرگوارم اگر انشاءا... شهید شدم از شما می‌خواهم که از بابت من ناراحت نباشید چون من و تمامی شهیدان هدفمان را مشخص نموده‌ایم و در راه سیر الی ا... قدم برداشته‌ایم
2- اگر انشاءا... شهید شدم از شما می‌خواهم که راه مرا ادامه دهید چون اگر راه شهید را ادامه ندهید ،خون شهید هدر می‌رود و با پایمال شدن خون بیش از صدها هزار شهید دوباره ابرقدرتهای شرق و غرب و شیطانهای بزرگ به این کشور اسلامی تسلط پیدا می‌کنند و اسلام عزیز و قرآن مورد تهاجم قرار می‌گیرد و از بین می‌رود . پدر ومادر عزیز ،اگر در طول زندگی چند ساله فرزند شایسته و خوبی برای شما نبودم و از شما می‌خواهم که مرا به بزرگی خودببخشید . پدر بزرگوار و مادر مهربانم از این که نتوانستم زحمات طاقت فرسای شما را جبران کنم معذرت می‌خواهم ولی جبهه از این حرفها مهم تر است و تا زمانی که جبهه هست باید جنگید و جان را به جان آفرین تقدیم کرد.
3-من یک ماه روزه قرض دارم و امیدوارم خانواده‌ام قرض این ماه را بدهند که روحمآزاد باشد.


والسلام علیکم و رحمة ا...و برکاته
سیدجواد صبا            5/5/1362


تصاویر

1464941-KAKC002-001

1464941-KAKC003-001

1464941-KAKC004-001

1464941-KAKC005-001

1464941-MAKC001-001

1464941-MAKC003-001

IMG-0737